Biežāk uzdotie jautājumi

Par Elektrum produktiem

Kādēļ tirgū ir nepieciešami vairāki produkti un tiem atšķiras cena?

Cenu atšķirība dažādiem produktiem ir tirgus priekšrocība – katram ir iespēja izvēlēties sev piemērotāko. Līdz ar tirgus atvēršanu jums ir iespējas izdarīt izvēli par labu sev piemērotākam piedāvājumam un  norēķinu veidam. 

Ja jūsu patēriņš ir  līdz 200 kWh/mēnesī, jums būs piemērots Elektrum Universālais (cena, norēķinu vienkāršība, izmaksu prognozējamība, jo katru mēnesi tiek maksāta konstanta summa).

Ja norēķiniem izmantojat internetu un jūsu ikmēneša patēriņš ir  līdz 300 kWh/mēnesī, jums piemērotāks būs Elektrum Ekonomiskais, ko varēsiet izvēlēties pašapkalpošanās portālā e-latvenergo.lv.

Savukārt, ja jūsu ikmēneša patēriņš pārsniedz  200 kWh mēnesī, piemērotākie ir Elektrum Izdevīgais 200+ un Izdevīgais 600+. Tie nodrošina zemāku cenu par 1 kWh atbilstoši tam, kā palielinās elektroenerģijas patēriņš.

Ja aktīvi sekojat līdzi jaunumiem un spējat elastīgi piemēroties pārmaiņām, maksājot par elektrību mainīgu cenu, kāda tā tiek noteikta elektroenerģijas biržā, tad Elektrum Dinamiskais ir piemērots tieši jums, jo cena būs atkarīga no situācijas elektroenerģijas biržā „Nord Pool Spot”. 

Elektrum produktos ietverta tirgu  raksturojoša priekšrocība – pieaugot patēriņam, samazinās maksa par patērēto kWh. Ar plašāku Elektrum produktu aprakstu ikviens var iepazīties www.e-latvenergo.lv

Cik bieži var mainīt tirgotāju?

Tirgus dalībniekiem nepastāv ierobežojumi tirgotāja maiņas biežumam, taču, jāievēro elektroenerģijas tirdzniecības līgumā ietvertie nosacījumi par pirmstermiņa līguma laušanu. Elektrum produktu klāstā ir gan produkti, kuriem par pirmstermiņa līgumattiecību pārtraukšanu var tikt piemērota maksa, gan produkti, kuriem tāda netiek piemērota, piemēram, Elektrum Universālais, Elektrum Klasiskais un Elektrum Dinamiskais. 

Svarīgi atcerēties, lai slēgtu līgumu no 1. datuma tirgotājam tas ir jāpaziņo līdz iepriekšējā mēneša 15.datumam. 

Kāds ir maksimālais elektroenerģijas tirdzniecības līguma periods?

Līgumi ir beztermiņa un ar jums mēs vienojamies par konkrētu cenu un nosacījumiem uz konkrētu periodu -  piemēram,  produktiem Elektrum Universālais un Elektrum Klasiskais piedāvājuma nosacījumi ir spēkā 12 mēnešus, bet Elektrum Izdevīgais 200+,  Elektrum Izdevīgais 600+ un Elektrum Ekonomiskais - 24 mēnešus.

Izņēmums ir produkts Elektrum Dinamiskais, kuram  ir beztermiņa periods, bet mēs paturam tiesības pārskatīt maksu par tirdzniecības pakalpojumu. Produktam Elektrum Dinamiskais piedāvājam beztermiņa tirdzniecības periodu, jo elektroenerģijas cena šim produktam ir piesaistīta biržai un jūs katru mēnesi maksājat atbilstoši faktiskajai elektroenerģijas cenai biržā.

Man ir vairāki elektroenerģijas piegādes līgumi. Vai katram no tiem man jāizvēlas savs produkts?

Jūs varat izvēlēties katram līgumam piemērotāko produktu, taču pastāv iespēja arī vairākus vai visus līgumus apvienot vienā.  Tādējādi iegūsiet lielāku ikmēneša patēriņa apjomu, līdz ar to - izdevīgāku cenu. Ja vēlaties apvienot savus līgumus, aicinām vērsties mūsu klientu servisā vai arī to veikt portālā e-latvenergo.lv, veicot produktu izvēli un uzsākot līguma slēgšanu. Ir tikai jāatzīmē, kurus savus īpašumus vēlaties iekļaut vienā līgumā.

Kāpēc tiek piemērota līguma laušanas maksa?

Jums ir pieejami elektroenerģijas produkti gan ar, gan bez līguma laušanas maksu. Lai piedāvātu jums produktu par zemāku cenu, tiek paredzēti līguma nosacījumi, kas nostiprina abpusēju sadarbību. Elektroenerģijas tirgū mēs uz noteiktu laiku garantējam elektroenerģijas piegādi par fiksētu cenu, savukārt jūs apņematies, ka šajā periodā pirksiet elektrību no mums un maksāsiet rēķinus. 

Ja līguma darbības laikā jūs to pārtraucat, mums tiek radīti zaudējumi.. Rēķinoties ar risku, kas var rasties, klientam laužot līgumu, tiek piemērots nosacījums, kas ir līguma laušanas maksa. Tā ir pasaulē plaši izmantota prakse, kas tiek piemērota dažādās nozarēs, piedāvājot dažādus produktus. Šāda prakse pastāv, piemēram, telekomunikāciju nozarē, un klienti ar to rēķinās, uzsākot sadarbību. 

Jums ir izvēle, vai uzņemties šīs saistības vai nē, jo ir pieejami 3 produkti bez līguma laušanas maksas: 

- Elektrum Universālais un Elektrum Klasiskais, kas paredz fiksētu elektroenerģijas cenu uz 1 gadu, kura laikā jūs varat brīvi izvēlēties  gan citu Elektrum produktu, gan citu elektroenerģijas tirgotāju.

- Elektrum Dinamiskais, kas paredz mainīgu cenu. Jums ir iespēja ar  Latvenergo starpniecību  pirkt elektroenerģiju par to cenu, kāda tā ir biržā konkrētajā mēnesī. Līdz ar to pašam uzņemoties risku par cenu svārstībām biržā un maksājot Latvenergo tikai komisijas maksu par tirdzniecības pakalpojumu. 

Kas notiks pēc līguma termiņa beigām? Izvēle būs jāizdara no jauna?

Jā, tuvojoties līguma termiņa beigām, varēsiet iepazīties ar aktuālajiem tirgotāju piedāvājumiem un atkal varēsiet izvēlēties sev piemērotāko. Tuvojoties līguma termiņa beigām, mēs nosūtīsim informācija par aktuālo piedāvājumu, piedāvājot pagarināt sadarbību. 

Vai jaunajos līgumos redzamās elektroenerģijas cenas nemainīsies?

Iespējams, ka pēc tirgus atvēršanas  cenas mūsu piedāvājumiem mainīsies atbilstoši tirgus dinamikai. Taču, ja esam ar Jums vienojušies par kāda konkrēta produkta izvēli, elektrības cenas būs spēkā visu līgumā paredzēto laiku. 

Vienlaikus jāņem vērā, ka kopējo maksu par elektroenerģiju veido vairākas komponentes, un elektrība ir tikai viena no tām, kas veido aptuveni 1/3 no izmaksu summas. Pārējās komponentes – maksa par sistēmas pakalpojumiem (elektroenerģijas piegādi) un obligātā iepirkuma komponentes, kā arī PVN ir regulētas izmaksu pozīcijas, un arī tās var mainīties. Ja kāda no šīm komponentēm līguma darbības periodā mainīsies, mainīsies arī kopējā cena par kilovatstundu. 

Kā izvēlēties sev piemērotāko elektroenerģijas produktu?

  1. Izvēlieties sev piemērotu ikmēneša cenu – fiksētu vai mainīgu
  2. Ja jūs izvēlaties produktu ar fiksētu cenu, tad atrodiet sev atbilstošāko produktu, kas atbilst jūsu patēriņam.  
  3. Ja ikmēneša cenai esat gatavi sekot līdzi elektroenerģijas biržā, tad jums piemērotāks būs „Elektrum Dinamiskais”. 

Ja man patēriņš ir 200 kWh mēnesī, vai varu izvēlēties produktu Elektrum izdevīgais 200+?

Jā, visticamāk, ka šis būs piemērotākais produkts. Vienlaikus iesakām izmantot produktu kalkulatoru, kurš palīdzēs izvēlēties izdevīgāko no mūsu izstrādātajiem Elektrum produktiem. Ievadot kalkulatorā konkrētu patēriņa apjomus, kalkulators parādīs jūsu mēneša izmaksas dažādiem Elektrum produktiem. Atliks salīdzināt un izvēlēties atbilstošāko. 

Esmu izvēlējusies produktu Elektrum Universālais, taču vasarā mans ikmēneša patēriņš ir tikai 150kWh. Vai man nebūs kādu soda sankciju, ja nepatērēju vairāk, jo reklāmās dzirdu, ka „Elektrum Universālais” ir domāts tiem, kas patērē līdz 200kWh?

Nē, jūsu maksājums tiks aprēķināts atbilstoši patērētajam. Elektrum Universālā produkta gadījumā ikmēneša izlīdzinātais maksājums tiks aprēķināts atbilstoši jūsu vidējam patēriņam mēnesī. Taču, ja patēriņš mainīsies, izlīdzinātā maksājuma summa atbilstoši tiks pārrēķināta, ņemot vērā arī jūsu veiktos maksājumus. Ja būsiet pārmaksājis, vai, tieši otrādi, tērējis elektrību vairāk nekā iepriekš, starpība tiks vienmērīgi izlīdzināta nākamajiem maksājumiem. 

Kādos gadījumos vērts izvēlēties divu laiku zonu skaitītāju?

Divu laika zonu uzskaites ieguvums ir tikai tad, ja elektrības patēriņa nozīmīga daļa notiek naktīs no plkst. 23.00 līdz plkst. 7.00 un brīvdienās.

Ja patēriņa proporcija ir vismaz 50:50 vai, vēl labāk, patēriņa proporcija nakts stundās un bīrvdienās ir lielāka, tikai tad ir vērts izvēlēties divu laika zonu uzskaiti. 

Ja jūs esat starp tiem cilvēkiem, kas pirms pl.7:00 pamet māju un atgriežas mājās vēlu vakarā un brīvdienas pavada mājās, šis varētu būt izdevīgs risinājums, jo tā sauktajās pīķa stundās, kad elektrība ir ļoti pieprasīta un attiecīgi arī dārga, jūs to nepatērēsiet vai patēriņš varētu būt mazs. Visbiežāk gan tā nav un proporciju 50:50 ir ļoti grūti panākt. 

Izmantojiet mūsu sagatavoto 2 zonu kalkulatoru, lai pārliecinātos par šādas uzskaites piemērotību jūsu mājsaimniecībai.

Ir pieejami skaitītāji ar diviem laika zonu režīmiem. Vai var pieteikt šādu skaitītāju? Tie būs par maksu vai bez maksas?

Skaitītāja maiņu uz 2 zonu uzskaiti var pieteiktsavam tirgotājam, kas attiecīgi nodos šo informāciju AS „Sadales tīkls.” Tas ir bezmaksas pakalpojums. Protams, jums iepriekš ir jāpārliecinās, vai lielāko daļu elektroenerģijas patērējat nakts stundās un brīvdienās, jo tikai tad divu laika zonu uzskaite Jums būs izdevīga. Izmantojiet mūsu sagatavoto 2 zonu kalkulatoru, lai pārliecinātos par šādas uzskaites piemērotību jūsu mājsaimniecībai.

Vai mājā ir iespējams uzstādīt atsevišķu skaitītāju, ja līdz šim vairākām mājām ir bijis viens skaitītājs? Vēlamies katra ģimene izvēlēties sev izdevīgāko piedāvājumu.

Šai gadījumā ģimenei jāvēršas ar jauna pieslēguma ierīkošanas pieteikumu mūsu klientu servisā. Sistēmas operators AS „Sadales tīkls” izvērtēs tehniskās iespējas pieslēguma ierīkošanai jūsu mājoklī un sagatavos izmaksu piedāvājumu. 

Man ir īpašums, kurā uzturos tikai vasarā, un tajā ir mazs elektrības patēriņš. Vai šeit man arī jāizvēlas kāds no tirgus produktiem?

Jā, jebkurā gadījumā ikvienam būs jāizvēlas savs tirgotājs un tirgus produkts. Gadījumā, ja izvēli nebūsiet izdarījis, elektrību jums pārdos iepriekšējais tirgotājs „Universālā pakalpojuma” ietvaros.

Ja jūsu elektrības patēriņš ir mazs un sezonāls, ieteicamāk izvēlēties produktu Elektrum Universālais ar izlīdzināto maksājumu. Saņemot informāciju par ikmēneša izlīdzinātā maksājuma summu, jums var būt ērti apvienot maksājumus par vairākiem mēnešiem vienā, tādējādi ietaupot komisijas maksu. Tāpat jums nebūs jānodod skaitītāja rādījumi.

Ja jums ir vairāki līgumu par katru no īpašumiem,  īpašumiem, piem. vasarnīcu, garāžu un dzīvokli, Jūs varat apvienot visus savus īpašumus vienā līgumā. Tādējādi kopējais mēneša patēriņš būs lielāks un varēsiet izvēlēties produktu ar izdevīgākiem cenas nosacījumiem pie lielāka patēriņa. Šajā gadījumā arī darbosies viens no tirgus pamatprincipiem – jo vairāk tērē, jo mazāk maksā par 1kWh. Lai apvienotu objektus, aicinām vērsties mūsu klientu servisā,  zvanot 80200400 vai rakstot uz e-pastu klientu.serviss@latvenergo.lv. Ļoti ērti un vienkārši to ir veikt pašam portālā e-latvenergo.lv, veicot produktu izvēli un uzsākot līguma slēgšanu. Ir tikai jāatzīmē, kurus savus īpašumus vēlaties iekļaut vienā līgumā.

Mājā ir trīs dzīvokļi, bet viens skaitītājs. Kā rīkoties?

Tirgus apstākļos līgumattiecības nemainīsies – līgums tiek slēgts ar vienu no elektroenerģijas lietotājiem. Tāpat kā ikvienam klientam, arī jums būs iespējas brīvi izvēlēties sev izdevīgāko elektroenerģijas produktu piedāvājumu un tirgotāju. 

Kā izvēlēties piemērotāko produktu, ja saņemts atbalsts elektrības maksājumiem?

Atbalsts nozīmē, ka katru mēnesi par 100 kWh (ja esat trūcīga vai maznodrošināta persona) un 300 kWh (ja esat daudzbērnu ģimene) varat norēķināties par līdzšinējā Starta tarifa cenu.

Par pārējām izlietotajām kilovatstundām jāmaksā atbilstoši izvēlētā Elektrum produkta cenām. Ja vēlaties salīdzināt dažādus produktus, ir jāsaprot, cik daudz kilovatstundas Jūs patērēsiet virs atbalsta līmeņa un cik par tām būs jāmaksā, izvēloties vienu vai otru produktu. Aprēķināt aptuveno ikmēneša maksājumu varat portālā sadaļā Produkti.

Piemēram, ja Jums kā daudzbērnu ģimenei ir piešķirts atbalsts par 300 kWh, bet mēnesī jūs patērējat 365 kWh, tad portālā salīdziniet, kurš būs izdevīgākais Elektrum produkts pie 65 kWh patēriņa. Ņemiet vērā, ka atbalsta piešķiršanas laikā varat izvēlēties tikai tos produktus, kam iespējams norēķinu veids rēķins. 

Norēķinu jautājumi

Kā notiek norēķini par elektrību?

Kopējo maksu par elektroenerģiju veido vairākas komponentes – maksa par elektroenerģiju un tās tirdzniecību, maksa par sistēmas pakalpojumiem (elektroenerģijas piegādi), obligātā iepirkuma komponentes, kā arī PVN. Jūsu ērtībām visi šie maksājumi tiks apvienoti vienā rēķinā vai maksājumā.

Mēs jums piedāvājam divas norēķinu iespējas:

1) Izlīdzinātais maksājums. Tas paredz katru mēnesi maksāt nemainīgu summu, kas aprēķināta atbilstoši jūsu vidējam patēriņam. Gadījumā, ja jūsu patēriņš mainās, izlīdzinātā maksājuma summa tiek pārrēķināta. Šis ir ērtākais un vienkāršākais norēķinu veids.

2)  Ja jūs vēlaties norēķināties atbilstoši faktiskajam patēriņam, piemērotāka būs rēķina saņemšana. Šai gadījumā katru mēnesi līdz 3. datumam jānolasa un jāpaziņo savs skaitītāja rādījums portālā e-latvenergo.lv, kuram atbilstoši izveidosim rēķinu. Skaitītāja rādījumi jāziņo arī tad, ja elektroenerģiju konkrētā mēnesī neesat patērējis vai esat norēķinājušies avansā. Nesaņemot rādījumus, jums tiks izveidots rēķins atbilstoši jūsu vidējam patēriņam. Rēķinu pēc jūsu izvēles var saņemt elektroniski vai pa pastu. Pa pastu nosūtītajiem papīra rēķiniem tiks piemērota maksa 0.50 EUR. 

Ievadot skaitītāja rādījumus portālā e-latvenergo.lv, turpat uzreiz ir iespējams izveidot momentrēķinu un veikt tā apmaksu. Skaitītāja rādījumus var nodot arī ar SMS vai mutiski pa tālruni.

Kādēļ ir nepieciešams izlīdzinātais maksājums? Mums iepriekšējā sistēma bija pierastāka.

Līdz šim maksājumu par elektroenerģiju aprēķinājāt, sareizinot tarifa cenu ar patērēto kilovatstundu daudzumu. Taču tirgus apstākļos situācija mainās - kopējo maksājumu par elektrību veido vairākas komponentes – maksa par elektroenerģiju un tās tirdzniecību, maksa par sistēmas pakalpojumiem (piegādi), obligātās iepirkuma komponentes, PVN. Kopējais elektrības maksājums būs jāaprēķina kā atsevišķo komponenšu summa. Regulētās elektrības maksājuma komponentes (t.i. sistēmas pakalpojumi, OIK, PVN) var mainīties, un ikmēneša maksājuma aprēķins jāveic atbilstoši aktuālajiem tarifiem. Savukārt elektroenerģijas daļai iespējami dažādi produktu veidi, daži no kuriem klientiem var būt sarežģīti aprēķināmi. Tādējādi tirgus apstākļos vairs netiek saglabāta līdzšinējā norēķinu kārtību, kad jūs pats aprēķinājāt savu maksājuma summu. Tāpēc turpmāk maksājumu summu aprēķinās elektroenerģijas tirgotājs un nosūtīs jums informāciju par to – vai tas būtu izlīdzinātais maksājums, vai ikmēneša rēķins.

Kā un kad tiks veikts Izlīdzinātā maksājuma pārrēķins?

Apmēram reizi gadā AS Sadales Tīkls darbinieki veiks kontrolapgaitu un atzīmēs Jūsu skaitītāja rādījumu. Mēs salīdzināsim, vai Jūsu vidējais patēriņš ir mainījies. Ja tas būs mainījies būtiski, rezultātā izveidojoties būtiskai patērētās un apmaksātās elektrības starpībai, mēs šo starpību izlīdzināsim uz nākamajiem 12 mēnešiem un nosūtīsim Jums jaunu Izlīdzinātā maksājuma summu.  

Izlīdzinātā maksājuma summu varat mainīt  arī pats, ja prognozējat, ka nākotnē Jūsu patēriņš mainīsies. To var ērti izdarīt portālā www.e-latvenergo.lv sadaļā Līgumi

Man nenāk rēķins. Kā lai uzzinu, kad un cik jāmaksā?

Rēķins par iepriekšējā mēnesī patērēto elektrību tiek izrakstīts līdz mēneša 15.datumam. Taču tas tiks sūtīts Jums tikai tad, ja Jūsu līgumā ir izvēlēta norēķinu metode rēķins.

Ja esat izvēlējušies Izlīdzināto maksājumu, tad Jums katru mēnesi jāmaksā vienāda summa. Tā Jums jau iepriekš ir zināma, tāpēc rēķinu katru mēnesi nesūtīsim. Jūsu ērtībām portālā e-latvenergo.lv sadaļā Līgumi jums ir iespēja pieteikties atgādinājuma SMS saņemšanai par Izlīdzinātā maksājumu veikšanu. Maksa par īsziņas saņemšanu ir 0.06 EUR. 

Uzzināt, cik Jums ir jāmaksā šomēnes, Jūs vienmēr varat arī portāla www.e-latvenergo.lv sadaļā Maksājumi. 

Kas ir „Mēneša maksa”?

Mēneša maksa ir elektroenerģijas cenas sastāvdaļa produktiem Elektrum Izdevīgais 200+ un Elektrum Izdevīgais 600+, kas kopā ar cenu par kilovatstundu (kWh) veido kopējo maksu par elektroenerģiju. Šāda cenas struktūra nodrošina to, ka kopējās faktiskās izmaksas par patērēto kWh mainās atkarībā no patērētā elektroenerģijas daudzuma: jo lielāks patēriņš - jo zemākas faktiskās izmaksas par kWh.

Vai varu maksāt uz priekšu?

Jā, protams! Jūs varat samaksāt uz priekšu cik vēlaties. Pārmaksātā summa segs nākamos maksājumus. 

Atlikušo pārmaksāto summu vienmēr varēsiet redzēt portālā www.e-latvenergo.lv

Kā varu sekot līdzi pārmaksai pa mēnešiem? Kā dilst pārmaksas summa?

Pārmaksāto summu un Jūsu līguma pēdējo 12 mēnešu maksājumus varat redzēt portālā e-latvenergo.lv sadaļā Maksājumi.  

Ja Jūsu norēķinu veids ir rēķins, tad arī pārmaksas gadījumā turpināsiet saņemt rēķinus katru mēnesi. Pārmaksas gadījumā rēķina summa tiks dzēsta no pārmaksātās summas, tāpēc rēķinā būs norādīta apmaksas summa 0,00 EUR apmērā. 

 

Kā rīkoties, ja zinu, ka kādu laiku elektrību netērēšu? Vai varu vienkārši nemaksāt?

Ja Jūsu norēķinu veids ir rēķins, tad Jums arī tad, ja elektrību nepatērējat, katru mēnesi ir jāziņo mums skaitītāja rādījums. Ja jaunais rādījums sakritīs ar iepriekšējā mēneša rādījumu, tad mēs zināsim, ka elektrību nepatērējāt un rēķinu izrakstīsim ar summu apmaksai 0,00 EUR. 

Savukārt ja Jūsu norēķinu veids ir Izlīdzinātais maksājums, tad paredzot, ka elektrību netērēsiet vismaz gadu, nomainiet Izlīdzinātā maksājuma summu uz 0,00 EUR. To var ērti izdarīt portālā e-latvenergo.lv sadaļā Līgumi

Ja gada laikā Jūs elektrību lietojat nevienmērīgi, Izlīdzinātā maksājuma summa nav jāmaina. Piemēram, Jūsu īpašumā ir vasarnīca, kurā dzīvojat tikai vasarā, bet ziemā elektrību neizmantojat. Šīs sezonālās svārstības būs jau ierēķinātas Jūsu Izlīdzinātā maksājumā un gada patēriņš tiks vienmērīgi izlīdzināts 12 mēnešos.  

Kur var redzēt tarifu – kopējo cenu par kilovatstundu dažādiem elektroenerģijas produktiem?

Portālā e-latvenergo.lv varat redzēt cenas katrai elektrības maksājuma sastāvdaļai atsevišķi. 

Atšķirībā no līdzšinējās prakses, kad jūs norēķinājāties pēc viena kopīga tarifa, elektroenerģijas brīvā tirgus apstākļos katra pakalpojuma cenas komponente tiek izdalīta atsevišķi. Kā elektroenerģijas tirgotājs mēs nosakām un savā līgumā ar jums vienojamies tikai par vienu no šīm sastāvdaļām – maksu par elektroenerģiju. Tā kā dažiem produktiem elektroenerģijas maksu veido cena par kilovatstundu (kWh) un mēneša maksa, tad vienas kWh kopīgās izmaksas mainīsies atkarībā no patērētā kWh daudzuma. 

Savukārt pārējās cenas sastāvdaļas (maksa par sistēmas pakalpojumiem, OIK, PVN) paliek regulētas, un tās apstiprina Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija. Pārējo pakalpojumu cenas tiek uzrādītas jūsu informācijai, taču mēs nevaram garantēt, ka līguma darbības periodā tās paliks nemainīgas. 

Ņemot to visu vērā, ir skaidrs, ka uzrādīt kopējo cenu par vienu kWh nav iespējams, jo tas atkarīgs no konkrēta patēriņa.

Lai jūs varētu ērti un vienkārši izvēlēties sev piemērotāko produktu, izmantojiet kalkulatoru mūsu portālā e-latvenergo.lv.  Tur jūs varat redzēt izmaksas katram no piedāvātajiem produktiem atbilstoši tieši savam patēriņam. 

Par skaitītāja rādījumu nodošanu

Man ir viedais skaitītājs. Vai man jānodod skaitītāja rādījumi?

Ja Jums ir viedais skaitītājs, tad skaitītāja rādījumi Jums nav jānodod. Datus par Jūsu patēriņu mēs saņemsim automātiski. 

Kā nodot rādījumu, ja man ir Izlīdzinātais maksājums?

Ja Jūs maksājat par elektrību pēc Izlīdzinātā maksājuma principa, Jums skaitītāja rādījumi nav jānodod.

Kā nodot skaitītāja rādījumus, ja man nomainīts skaitītājs?

Kad montieris nomaina skaitītāju Jūsu adresē, viņš pieraksta vecā skaitītāja rādījumu. Tāpēc, kad nodosiet rādījumus, Jūs norādīsiet tikai sava jaunā skaitītāja rādījumu. Balstoties uz vecā un jaunā skaitītāja datiem mēs aprēķināsim kopējo mēneša patēriņu un varēsim izrakstīt rēķinu.

Kas notiks, ja noteiktajā termiņā nepaziņošu skaitītāja rādījumu?

Šajā gadījumā mēs izrakstīsim kārtējo rēķinu atbilstoši Jūsu vidējam elektrības patēriņam konkrētajā adresē. 

Atcerieties nodot skaitītāja rādījumus arī tad, ja esat samaksājis uz priekšu. Nesaņemot Jūsu rādījumu, rēķinu izrakstīsim pēc vidējā patēriņa, kas var atšķirties no Jūsu faktiskā patēriņa attiecīgajā mēnesī.

Par portālu www.e-latvenergo.lv

Ko var izdarīt portālā e-latvenergo.lv?

Pašapkalpošanās portāls ir veidots tā, lai jūs ērti sev izdevīgā laikā varat atrisināt visus ar elektrību saistītos jautājumus. Autorizējoties portālā, jūs savā personīgajā kontā varat veikt šādas darbības:

  • nodot skaitītāja rādījumus;
  • apskatīt savus rēķinus un veikt apmaksu;
  • aplūkot jūsu veikto maksājumu vēsturi;
  • pieteikt vai mainīt pakalpojumus, piemēram: 

            pieteikt Izlīdzināto maksājumu vai mainīt elektroenerģijas patēriņa prognozii
            mainīt norēķinu veidu vai rēķinu saņemšanas veidu;
            pieteikt atgādinājumu SMS vai atgādinājumu e-pastu par ikmēneša maksājuma summu;  

  • slēgt jaunu līgumu;
  • pieteikt jaunu pieslēgumu un sekot līdzi tā izpildes gaitai;
  • papildināt vai labot jūsu līgumu kontaktinformāciju, uc.

Kā autorizēties portālā?

Portālā Jūs varat autorizēties kādā no Jums ērtākiem veidiem:

  • reģistrējoties kā jauns lietotājs, norādot personas datus un līguma numuru;
  • izmantojot autorizāciju ar internetbanku;
  • izmantojot autorizāciju ar eID karti.

Kas ir eID karte un kā ar to autorizēties?

eID karte (elektroniskā identifikācijas karte)  ir personu apliecinošs dokuments, kas apliecina tā turētāja identitāti un tiesisko statusu. eID karti izsniedz Pilsonības un Migrācijas Lietu Pārvalde. Lai izmantotu eID karti, jūsu datoram jābūt aprīkotam ar eID karšu lasītāju.

Uzziniet vairāk par eID karti šeit!

Kā samaksāt par elektrību?

Autorizējieties portālā e-latvenergo.lv un sadaļā Maksājumi izvēlieties līgumu, par kuru vēlaties veikt maksājumu. Ja Jūsu kārtējais rēķins jau būs izrakstīts vai arī būs pienācis laiks veikt kārtējo Izlīdzināto maksājumu, maksājuma summa jau būs uzrādīta. 

Vienmēr ir iespēja samaksāt par līgumu arī avansā. Šajā gadījumā pārmaksātā summa segs Jūsu nākamos maksājumus.

Vai es varu samaksāt par citas personas līgumu?

Jūs varat veikt apmaksu par citas personas līgumu portāla Zaļās zonas sadaļā Maksāt par elektroenerģiju

Kā noslēgt līgumu?

Tas ir atkarīgs no iemesla, kāpēc vēlaties noslēgt jaunu līgumu. 

Ja vēlaties slēgt jaunu līgumu, tāpēc ka gribat mainīt izvēlēto elektroenerģijas produktu, autorizējieties portālā, dodieties uz sadaļu Produkti, izvēlieties sev piemērotāko elektroenerģijas produktu un elektroniski noslēdziet līgumu! 

Ja jaunu līgumu vēlaties slēgt par nesen iegādāto dzīvokli, māju vai citu objektu, vai arī vēlaties pārnākt pie Latvenergo no cita elektroenerģijas tirgotāja,jaunu līgumu varēsiet noslēgt, aizpildot iesniegumu par līguma slēgšanu.

Kā es varu mainīt izvēlēto elektroenerģijas produktu pret citu?

Ja vēlaties mainīt esošo Elektrum produktu pret citu, portālā sadaļā Produkti izvēlieties sev piemērotāko produktu un slēdziet jaunu līgumu. Lūdzam ņemt vērā, ka šajā gadījumā Jums būs cits līguma numurs (tas ir svarīgi, ja Jums ir pieslēgts Automātiskais maksājums bankā - šajā gadījumā neaizmirstiet informēt banku par līguma numura izmaiņām!). 

Ja vēlaties mainīt produktu, saglabājot līdzšinējo līguma numuru, aicinām sazināties ar mūsu Klientu servisu.

Kā pieteikties e-rēķina saņemšanai?

Ja līdz šim rēķinus saņēmāt pa pastu, rēķinu saņemšanai e-pastā varat pieteikties pavisam vienkārši. Ja Jums jau ir noslēgts līgums par kādu no Elektrum produktiem, aurorizējieties portālā un veiciet atbilstošas izmaiņas sadaļā Līgumi - nomainiet rēķina saņemšanas veidu un norādiet e-pasta adresi, uz kuru vēlaties saņemt rēķinu.

Kā pieslēgt atgādinājumu par maksājuma summu?

Jūs varat pieslēgt atgādinājumu par maksājumu summu, ja Jums ir Izlīdzinātais maksājums.

Dodieties uz sadaļu Līgumi un attiecīgā līguma sadaļā "Norēķini un kontakti" nospiediet linku Pieslēgt atgādinājumu. Jums tiks piedāvāts izvēlēties, kā vēlaties saņemt atgādinājumu - uz e-pastu vai īsziņas veidā uz mobilo tālruni. Nepieciešamības gadījumā precizējiet kontaktinformāciju, uz kuru vēlaties saņemt šo atgādinājumu. 

Vai es varu atļaut piekļūt sava līguma datiem un veikt rēķinu apmaksu arī kādai citai personai?

Ja vēlaties ģimenes locekļiem vai kādam citam lietotājam sniegt iespēju apskatīt līguma informāciju un veikt apmaksu par elektroenerģiju, jūs varat izveidot papildlietotāju. Autorizējoties portālā, sadaļā Klienta informācija izvēlieties apakšsadaļu Klienta lietotāji un pievienojiet papildlietotājus. 

Papildlietotājam ir tiesības veikt maksājumus, kā arī nodot skaitītāja rādījumus, uzrakstīt iesniegumu vai pieteikt pakalpojumu. 

Esmu reģistrējies portālā e-latvenergo.lv diviem līgumiem: kā galvenais un kā papildus lietotājs. Kā varēšu redzēt otru līgumu?

Ja esat reģistrējies diviem dažādu klientu līgumiem, tad pēc autorizācijas e-latvenergo.lv portālā pārslēgties starp līgumiem varēsiet no portāla augšējās daļas izvēlnes Izvēlēties citu klientu. 

Vai e-latvenergo.lv var arī lauzt līgumu?

Jā, tas ir iespējams. Aizpildiet iesniegumu līguma pārtraukšanai un nosūtiet to elektroniski. 

Kur es varu iepazīties ar e-latvenergo.lv noslēgtā līguma noteikumiem?

Ar noslēgtā līguma noteikumiem varat iepazīties, autorizējieties portālā e-latvenergo.lv un izvēloties sadaļu Līgumi.  Ja Jums ir vairāki līgumi, izvēlieties līgumu, kura noteikumus vēlaties apskatīt.

Par elektroenerģijas tirgu

Kas ir elektroenerģijas tirgus?

Elektroenerģijas tirgus ir elektrības pirkšana un pārdošana par neregulētu cenu, elektrības lietotājam brīvi izvēloties kādu no neatkarīgiem elektroenerģijas tirgotājiem. Tāpat kā jebkurā tirgū, jūs kā mājsaimniecība elektrību varat pirkt no tā tirgotāja, kura piedāvātā cena un sniegtie pakalpojumi jums šķiet visizdevīgākie, slēdzot līgumu uz noteiktu periodu. Elektroenerģijas fizisko piegādi  visiem lietotājiem turpinās nodrošina viens sadales operators – AS „Sadales tīkls”.

Kāds ieguvums ir no elektroenerģijas tirgus atvēršanas mājsaimniecībām?

Elektroenerģijas tirgus atvēršana nākotnē nodrošinās lietotājiem nozīmīgus ieguvumus. Cenu regulācijas atcelšana ir signāls citiem potenciāliem konkurējošiem tirgotājiem, ka Latvijas tirgū tiek ieviesti godīgi tirgus apstākļi, kuros iespējams strādāt. Tas nodrošinās lietotājiem plašākas izvēles iespējas un pieejamo pakalpojumu klāstu, un kvalitāti. 

Kā notiek klientu apkalpošana tirgus apstākļos?

Klientu apkalpošanu nodrošina jūsu izraudzītais tirgotājs. Latvijas mājsaimniecību tirgus modelī tirgotājs ar jums slēds vienotu līgumu, izraksta vienotu rēķinu par patērēto elektrību un tās piegādi, kā arī nodrošina ar visu nepieciešamo informāciju. 

Elektroenerģijas piegādes jautājumus tirgotājs risina sadarbībā ar sadales sistēmas operatoru AS „Sadales tīkls”, kas nodrošina elektroenerģijas patēriņa uzskaiti, bojājumu novēršanu, pieslēguma pakalpojumus, elektroapgādes tīkla uzturēšanu.

Kādi ir elektrības cenas sadārdzinājuma iemesli?

Pašlaik spēkā esošais regulētais tarifs mājsaimniecībām ir subsidēts,  OIK (Obligātā iepirkuma komponentes) pieaugums un Starta tarifs tiek subsidēts uz elektroenerģijas cenas rēķina.

Regulētā elektrības cena mājsaimniecībām Latvijā nav mainījusies kopš 2011. gada, taču šajā periodā ir notikušas izmaiņas gan valsts regulētās cenas sastāvdaļās, gan arī Nord Pool Spot elektroenerģijas biržas cenā.

Elektrības cenas pieaugumu rada šādi faktori :

  • tirgus situācijā nav pieļaujamas subsīdijas (Starta tarifs);
  • pēdējos divos gados pieaudzis OIK - valsts noteiktais atbalsts ar atjaunīgajiem resursiem un efektīvā koģenerācijā saražotai elektroenerģijai;
  • elektroenerģijas tirgus cena kopš 2011.gada ir mainījusies.

Elektroenerģijas cena veido apmēram 1/3 no kopējā rēķina, un tā atkarīga no  tirgus diktētas situācijas. Jāatgādina, ka Latvenergo ir ilgstoši subsidējusi arī elektroenerģijas cenu, jo tā regulētajā tarifā bija būtiski zemāka par faktisko tirgus cenu. Jaunajos konkurences apstākļos šāda rīcība ir prettiesiska. 

Vai, izvēloties citu elektrības tirgotāju, mājoklim tiks vilkti jauni vadi?

Nē, elektroenerģija tiks piegādāta pa tiem pašiem vadiem neatkarīgi no tirgotāja, kuru izvēlēsieties. Varam salīdzināt to ar transporta pakalpojumiem: preču piegādātāji var būt dažādi un prece, ko tie pārvadā, var atšķirties, taču ceļi, pa kuriem preci nogādā līdz pircējam, ir vieni un tie paši. Tīklu sistēmā konkurence nepastāv, jo nav iespējams katram ražotājam ierīkot savus tīklus. Tāpēc visā valstī ir vienota pārvades un sadales tīklu sistēma, kas vienādā līmenī pieejama visiem tirgotājiem.

Cik lielā mērā šobrīd konkurences trūkums ietekmē elektrības cenas pieaugumu? Kad tirgū varētu parādīties citi elektrības piegādātāji mājsaimniecībām un kā tas ietekmēs patērētājus?

Kopš 2011.gada spēkā esošajos tarifos par pirmajām 1200 kWh   („Starta”   tarifs) iedzīvotājiem nebija jāmaksā pilna reālā elektrības cena un tā ir būtiski zemāka par reālo tirgus cenu. Atverot tirgu, ikviena tirgotāja piedāvājumos ir jābūt uzrādītām   preces un pakalpojuma izmaksām. Nav ļauts ierobežot konkurenci ar tirgum neatbilstošām metodēm, piemēram, mākslīgi samazinātu cenu. Tāpēc mājsaimniecībām jārēķinās, ka tirgus apstākļos piedāvātās cenas būs augstākas. Tas nekādā veidā nav saistīts ar aktīvo tirgotāju skaitu.

Sagaidāms, ka, tāpat kā tas jau noticis Igaunijā, pēc neilga laika arī Latvijā aktīvi darbosies vairāki elektrības tirgotāji.

Pēdējās tendences liecina, ka jauni elektroenerģijas piegādātāji var rasties no negaidītiem virzieniem – elektroenerģijas tirdzniecībā iesaistās gan televīzijas pakalpojuma sniedzēji, gan gāzes elektroapgādes uzņēmumi, gan degvielas tirgotāji – uzņēmumi, kam ir jau plaši attīstīti pārdošanas un klientu apkalpošanas kanāli. Ja mājsaimniecību tirgus modeli veido pietiekoši vienkāršu, elektrības pārdošanā var iesaistīties plašāks tirgotāju loks. 

Vai tirgus situācijā Latvenergo uzņemsies rūpes par klientu arī citos jautājumos, piemēram, sadales tīklu bojājumu gadījumos?

Vienotais tirgotāja centriskais klientu apkalpošanas modelis paredz, ka jums sadarbība notiek ar jūsu tirgotāju. Tas ir, jums nav jālauza galva, vai konkrētais jautājums ir vienas vai citas institūcijas pārziņā. Ir gan jautājumi, kas arī šādā situācijā tomēr paliek AS „Sadales tīkls” (ST) komunikācijā, un tā ir bojājumu reģistrēšana. Tas ir tādēļ, lai bojājumu reģistrēšana un attiecīgi novēršana notiktu maksimāli operatīvi, pēc iespējas īsā laika sprīdī. Tāpat kā līdz šim, arī turpmāk saglabāsies atsevišķa tālruņa līnija bojājumu reģistrēšanai. Visi pārējie jautājumi ir elektroenerģijas tirgotāja pārziņā – jauni pieslēgumi, jautājumi par skaitītāju u. c. Katrs tirgotājs šos jautājumus risinās ar ST. Protams, Latvenergo šajos jautājumos ir nesalīdzināmi lielāka pieredze un kompetence, jaunajiem tirgotājiem šī sadarbība  būs izaicinājums. 

Kā atšķiras elektroenerģijas cena Latvijā un citās Eiropas valstīs?

Ja skatāmies Eiropas kontekstā, tad  Latvijā iedzīvotāji par elektroenerģiju maksā  zemāk nekā vidēji patērētāji ES valstīs. Divas reizes dārgāk nekā Latvijā par elektroenerģiju maksā mājsaimniecības Vācijā, Dānijā. Vairāk  nekā vidēji ES un Latvijā maksā arī mājsaimniecības Īrijā, Beļģijā un Austrijā. Taču jāatceras, ka katrā valstī ir atšķirīgas elektrības gala cenu veidojošās komponentes – piegādes pakalpojumi, nodokļi, atbalsta maksājumi u.c.  Tā, piemēram, Francijā elektroenerģijas cena ir zemāka nekā Latvijā, jo tur ikvienam elektroenerģijas tirgotājam tiek nodrošinātas tiesības uz vienādiem nosacījumiem iepirkt elektroenerģiju no  vietējiem atomelektrostaciju operatoriem, un elektroenerģijai, kas saražota atomelektrostacijā, ir viena no zemākajām iespējamām izmaksām. Somijā mājsaimniecības par elektroenerģiju maksā mazāk, taču šeit jāatceras, ka Somija elektroenerģiju pērk Ziemeļvalstu elektroenerģijas tirgū, kas vēsturiski ir Eiropas zemāko cenu reģions.  Latvija, atverot elektroenerģijas tirgu pilnībā, kā arī izbūvējot jaunos starpsavienojumus ar Ziemeļvalstīm, jau 2016.gadā varēs pievienoties šim zemāko cenu reģionam un elektroenerģiju pirkt par zemāku cenu. 

Kā tirgus atvēršana ietekmēs pensionārus, daudzbērnu un mazturīgās ģimenes, kuras iztika ar „Starta” tarifu, nepārsniedzot 1200 kwh gadā?

Līdz ar elektroenerģijas tirgus atvēršanos ir izstrādāts atbalsta mehānisms trūcīgajiem, maznodrošinātajiem un daudzbērnu ģimenēm. Trūcīgajām un maznodrošinātajām personām pirmās 100 kilovatstundas un daudzbērnu ģimenēm – 300 kilovatstundas elektroenerģijas nodrošinās par līdžsinējā Starta tarifa cenu.

. .
topLink